Wednesday, September 7, 2016

PUNCA-PUNCA MASALAH PENGUASAAN BAHASA MELAYU DI KALANGAN PELAJAR TAHUN ENAM DI BAWAH KURIKULUM BERSEPADU SEKOLAH RENDAH DAN LANGKAH MENGATASINYA


PUNCA-PUNCA MASALAH  PENGUASAAN BAHASA MELAYU

Sikap Pelajar
Masalah penguasaan bahasa Melayu bukan perkara baru dalam masyarakatMalaysia. Masalah penguasaan bahasa Melayu tidak hanya berlaku dikalanganmasyarakat bukan Melayu, tetapi masyarakat Melayu sendiri banyak melakukankesalahan bahasa; baik dalam pertuturan mahupun penulisan. Pelajar-pelajar Melayuberanggapan bahawa mereka tidak perlu mempelajari bahasa Melayu kerana bahasatersebut merupakan bahasa ibunda mereka, bahkan boleh dikatakan semua orangMelayu telah menggunakan bahasa Melayu sejak kecil, mengikut pertuturanmasyarakat sekeliling. Pembelajaran bahasa Melayu tidak dititikberat keranamasyarakat Melayu beranggapan mereka sudah menguasai kemahiran menggunakanbahasa Malaysia memandangkan mereka boleh bertutur dengan baik dalam bahasaMelayu. Sebenarnya orang Melayu perlu sedar bahawa anggapan sedemikian adalahtidak benar. Bahasa Melayu yang digunakan oleh mereka dalam pertuturan harianbukanlah sama dengan struktur bahasa Melayu yang berfungsi sebagai bahasa ilmu.Hasil temubual penyelidik dengan responden, menunjukkan bahawa kebanyakkanmereka menyatakan sikap pelajar itu sendiri yang menyebabkan mereka lemah dalambahasa Melayu. Sikap pelajar yang malas dan tidak mahu membuat latihan yangdiberikan guru, tidak mengulangkaji mata pelajaran tersebut, kurang membaca bahanbacaan yang berbentuk akademik dan menganggap bahasa Melayu mudah. Apabila halini berlaku, mereka tidak mengambil berat terhadap mata pelajaran tersebut

Persekitaran Rumahtangga
Persekitaran rumahtangga merupakan salah satu faktor masalah penguasaanmurid-murid. Pesekitaran rumahtangga terdiri daripada tahap pendidikan keluarga,sosioekonomi, pendapatan dan sebagainya. Setiap satu berkait rapat danmempengaruhi antara satu sama lain. Buktinya, diantara contoh yang diberikan olehguru yang ditemuduga ialah faktor ibubapa pelajar yang tidak mempunyai latar belakang pendidikan atau pendidikan tidak tinggi. Pekerjaan keluarga jugamempengaruhi pencapaian akademik anak-anak mereka. Jenis perkerjaan berkait rapatdengan tahap pelajaran. Jenis perkerjaan pula akan menentukan jumlah pendapatanyang seterusnya akan menentukan tahap kelas sosial dan kemampuan mereka untukmenyediakan kemudahan-kemudahan pelajaran yang lebih baik kepada anak-anakmereka.


 Peranan Guru
Selain itu, guru memainkan peranan penting dalam membimbing pelajar dalampelajarannya. Guru seharusnya kreatif dalam pengajaran agar mampu menarik minatmurid-murid untuk mempelajari bahasa Melayu. Guru-guru seharusnya memiliki teori,pendekatan, kaedah dan teknik-teknik pengajaran yang terkini. Pada tahap umur 11-12tahun, iaitu masih pada peringkat kanak-kanak, murid-murid ini cepat merasa bosan,terutamanya bagi murid Melayu yang kebanyakkannya mempunyai tanggapan tersendiri tentang bahasa Melayu. Rata-rata mereka menganggap bahasa Melayumudah kerana mereka bertutur dalam bahasa tersebut. Murid-murid Melayu biasanyatidak menganggap mata pelajaran bahasa Melayu sebagai satu mata pelajaran yangpenting memandangkan mereka merupakan penutur jati bahasa ini. Faktor-faktor iniditambah dengan cara pengajaran guru yang mendatar, mengurangkan lagi minat dansekaligus merendahkan peluang mencapai tahap penguasaan yang baik dalam bahasaMelayu di kalangan mereka.



Langkah Mengatasi
 Ujian Diagnostik
Guru-guru perlu memberi perhatian dan penekanan kepada pengajaran bahasa.Mereka perlu mengetahui aspek bahasa yang dikuasai dengan lemah atau belumdikuasai sepenuhnya oleh pelajar. Penekanan yang lebih perlu diberikan kepada aspekyang menjadi masalah. Para pelajar perlu diberi keterangan tentang sesuatu bidang dan dipastikan bahawa mereka benar-benar memahaminya. Setelah itu, ujian terhadaptahap pemahaman pelajar mungkin boleh dibuat, misalnya melalui latihan membuatayat. Melalui ujian diagnostik, kelemahan pelajar dalam aspek ini akan dapat diketahui.Ini dilakukan dengan cara mengenal pasti apakah aspek-aspek yang menjadi masalahkepada mereka. Secara langsung, guru akan dapat mengetahui aspek-aspek yangtelah dan belum dikuasai oleh mereka. Hasil ujian ini boleh dijadikan sebagai maklumatbagi program pengajaran pemulihan, iaitu langkah-langkah untuk mengatasi masalah-masalah dalam penguasaan bahasa Melayu. Ujian diagnostik juga hendaklahdijalankan dari semasa ke semasa, iaitu sama ada sebelum atau selepas pengajarandilakukan. Ini bertujuan untuk melihat sama ada pelajar-pelajar telah mencapaikemajuan atau sebaliknya. Dengan cara ini juga dapat dinilai keberkesanan kaedahpengajaran yang digunakan oleh guru.


Peranan Guru
Guru memainkan peranan besar dalam kejayaan pelaksanaan dan pembelajaranbahasa Melayu. Seseorang guru perlu mempunyai pengetahuan yang mantap tentangteori, pendekatan, kaedah dan teknik pengajaran dan pembelajaran bahasa Melayuserta mampu mengaplikasikannya dalam suasana yang sebenar di dalam kelas. Ini juga bermakna, seseorang guru tidak sahaja perlu mempunyai pengetahuan yang 
cukup dalam aspek-aspek yang dinyatakan di atas, tetapi ilmu yang dimiliki harusditingkatkan dari semasa ke semasa. Untuk mencapai hasrat ini, pihak-pihak yangberkenaan seperti Bahagian Pendidikan Guru, Pusat Perkembangan Kurikulum,Jabatan Pendidikan dan Institusi-institusi Perguruan harus mengambil inisiatif untukmenjalankan tindakan-tindakan yang sewajarnya. Sebagai contoh, guru-guru pelatihyang akan mengajar bahasa Melayu perlu diberi latihan yang khusus dalam aspektatabahasa semasa mengikuti kursus pendidikan di Maktab Perguruan atau FakultiPendidikan. Guru-guru yang sudah lama mengajar juga perlu didedah kepada teori,pendekatan, kaedah dan teknik-teknik pengajaran yang muktahir melalui kursus-kursusdalam perkhidmatan, penyertaan dalam seminar-seminar yang berkaitan, maklumatdaripada makalah-makalah pendidikan dan sebagainya.
 Kesedaran Dan Sikap Pelajar
Selain bahan-bahan pengajaran dan peranan guru, pelajar sendiri harus adakesedaran untuk memperbaiki penguasaan bahasa Melayu mereka melaluipembacaan. Pelajar-pelajar digalakkan menambahkan pembacaan mereka, iaitupembacaan bahan yang berbentuk ilmiah, dan bukannya bentuk hiburan ringan. Bahanbacaan ringan yang terdapat dipasaran mampu memberi kesan yang buruk kepada penguasaan bahasa Melayu mereka. Hal ini kerana, dalam bahan bacaan tersebutterdapat banyak kesalahan bahasa dari pelbagai aspek. Dikhuatiri pelajar akanterpengaruh dengan penggunaan sesuatu aspek bahasa. Pelajar-pelajar jugahendaklah membuang sikap memandang rendah terhadap bahasa Melayu. Merekaperlu sedar bahawa bahasa Melayu merupakan bahasa utama di negara ini dan bahasaMelayu telah terbukti mampu menjadi bahasa ilmu. Hal ini telah ditegaskan lagi olehguru yang ditemubual mengatakan bahawa pelajar-pelajar mengetahui akankepentingan bahasa Melayu sebagai syarat untuk melanjutkan pelajaran danseterusnya berjaya dalam bidang pekerjaan yang dicita-citakan, namun pelajar sendiriyang mengambil sikap sambil lewa dengan melepas tangan terhadap pembelajaranbahasa Melayu kerana mereka beranggapan bahasa Inggeris lebih penting dalam duniapekerjaan sebenar berbanding bahasa Melayu.
Peranan Ibu Bapa
Ibu bapa perlu turut memainkan peranan untuk menggalakkan anak-anakmereka supaya lebih rajin membaca. Mereka hendaklah menyediakan suatu suasanaberbahasa yang sempurna di rumah. Mereka juga hendaklah memberikan kesedarankepada anak-anak mereka tentang pentingnya bahasa Melayu dalam kehidupanmereka. Membaca akan menambahkan pengetauhan mereka di samping menambahkan perbendaharaan kata dan mendedahkan mereka kepada pelbagaibentuk ayat. Secara tidak langsung, pembacaan meningkatkan penguasaan bahasaMelayu pelajar.

Kesimpulan
Pada keseluruhannya, tahap penguasaan bahasa Melayu pelajar menunjukkanpencapaian yang baik dalam UPSR. Namun masih terdapat sekumpulan kecil yangmenghadapi masalah penguasaan bahasa Melayu. Terdapat beberapa faktor yangtelah dikenalpasti mempengaruhi masalah penguasaan bahasa Melayu pelajar tahunenam. Faktor-faktor ini perlu diberi perhatian sewajarnya bagi mengatasi kelemahanyang berlaku. Akhirnya, beberapa cadangan dikemukakan untuk dijadikan bahanrenungan guru, ibu bapa dan pihak-pihak lain yang berkepentingan.

Cadangan Untuk Kajian Seterusnya

Kajian ini meliputi aspek penguasaan bahasa Melayu keseluruhan secara umum.Oleh itu, pengkaji mencadangkan agar kajian dijalankan secara menyeluruh yangmeliputi bidang sintaksis, morfologi dan fonologi. Kajian menyeluruh ini penting kerana untuk menguasai bahasa Melayu, ketiga-tiga bidang perlu dikuasai sebagai aspekkajian. Hasil penulisan yang baik tidak hanya bergantung kepada ayat yang gramatis,pemilihan kata yang tepat tetapi juga ejaan yang betul. Kajian keseluruhan ini juga akanmembantu guru-guru menyusun program yang teliti dan merangkumi ketiga-tiga aspektersebut untuk mempertingkatkan mutu pengajaran dan pembelajaran di sekolah.

No comments:

Post a Comment